Günümüzde, Metaverse teknolojisinin yaygınlaşması (tutması) için oldukça büyük girişimler ve çalışmalar var. Bu çalışmalar hem altyapı hem de pazarlama alanında büyük yatırımlarla gerçekleştiriliyor. Altyapı teknolojilerinin dünyayı şekillendireceği bir gerçek, üstelik Blockchain gibi bir teknolojinin devrim niteliği taşıdığını belirtmek gerekir. Lakin Metaverse’nin kullanım amacının şimdiden dışına çıktığı, küresel güçlerin bu teknoloji üzerinde durmasının arkasında elbette bir beklentisi olduğunu bilmek gerekir.
Küresel kapitalist güçler daha kolay para kazanmanın peşindeler ve bundan bir kaç yıl önce cennetten arsa satıyorlar deseler güler geçerdiniz fakat bugün Metaverse teknolojisi adı altında fiziksel olarak var olmayan toprakların satışı yapılmaya başlandı ve ilgi görülmesi isteniyor. Çünkü tutarsa ucunda olmayan her şeyi teknoloji gücüyle satarak para kazanan kapitalist güçler sanıldığından daha kolay büyüyecekler…
Metaverse Daha Önce Tutmadı
Metaverse benzeri bir proje, daha önce dünyaya pazarlandı fakat beklenildiği gibi sonuç vermedi. 2003 yılında dünyaya 3 boyutlu çevrimiçi bir dünya sunan “Second Life” projesi aynı şekilde gündemi meşgul etmişti. Aramızda çoğu kişinin o zamanlar ilgisini çekmesede dünyada konferanslar yapıldı, konserler verildi, televizyonlarda tartışıldı, sürekli reklamları döndü fakat ne yazıkki tutmadı! Bugün daha ileri bir teknoloji ve daha fazla internet/teknoloji kullanıcısı ile Metaverse adı ile sahneye çıkmış bulunuyor.
Olmayanı Varmış Gibi Pazarlamak
Teknoloji altyapısı bir mühendislik harikası olarak ortaya çıksada zevk ve eğlence sektöründen finans gibi farklı sektörlere geçmek isteyen Metaverse ve Nft teknolojileri ne yazıkki bu alanda olmayanı varmış gibi göstererek bir kazanç sağlıyor denilebilir, en azından sağlamaya çalışan oluşumlar var. Günümüzde dünya şehirlerini sanal ortamda satan şirketleri sıkça duymuşsunuzdur!
Haritada istediğiniz yerden yatırımlık bir arsa alabilir ve daha pahalıya satarak kar elde edebilirsiniz fakat sanıldığı gibi ortada yasal bir ortam yok. Mevzuat yok. Dahada önemlisi birebir gerçek hayatın bir yansıması yok. Yani gerçeğin yansıması olarak tek bir sanal ortam yok, aksine herkes kendi Metaverse dünyasını kurarak dünyadan bir yerler satabilir. Tıpkı Google Maps kendi haritasını, Yandex kendi haritasını oluşturduğu gibi Metaverse’te de çeşitli firmalarca kendi mülklerini oluşturarak satabilmektedirler. Bunu bilgisayar oyunlarına benzetebilirsiniz, FIFA oyununda ücret karşılığı Pele’yi kadronuza eklerken, PES’te Pele’yi ayrıca satın alırsınız…
Eğlence tarafında Metaverse’yi kullanmak keyifli olsada, her şey metaverse dünyasına ait avatarlara dair kıyafetlerin, makyaj setlerinin, arabaların, evlerin edinilmesi, satın alınması, satılabilmesi gibi özelliklerin bir yenilikmiş gibi pazarlanmasından ibarettir. Bunlar zaten yıllardır oyunlarda var olan özellikelerdir. Kısacası, bunlar Metaverse için pazarlama hileleridir.
Vr Gözlükleri Zarar Veriyor
Zamanında 3 boyutlu gözlükler çıktığında herkes 3D (3 Boyutlu) filmleri evde sıklıkla izleyeceğini düşünmüştü ama bir süre sonra 3D gözlüğün yarattığı baş ağrısı, rahatsız edici olması ve kullanışsız olması gibi nedenlerle kısa sürede tarihe karıştı. Aynı şekilde bugün Vr gözlükleride heyecanlı bir şekilde piyasaya sunuluyor fakat şimdiden 3d gözlüklerinden daha fazla olumsuz sonuçlar doğurmuş durumda. Vr gözlükler, ağır ve sıkı olması nedeni ile yüzde yarattığı acı ve cilt kızarılıkları gibi fiziksel sorunlar meydana getirebiliyor, baş ağrısının yanında mide bulantısı gibi sık rastlanılan şikayetlerde mevcut. Bu doğrultularda hevesle alıp bir süre sonra kullanılmayan elektronik cihazlar arasında yer alacağını söylemek mümkün olabilir.
İnsan Psikolojisini Olumsuz Etkiliyor
Gerçek hayatta kendisine fiziksel ceket (kıyafet vs.) almayan çocuklar/gençler günümüzde oyun karakterlerine ceket alıyor, belirli ücretler karşılığında oyun içinde oyun karakterinin karnını doyuruyorlar. Kendi ailesinden çok, oyun karakterlerinin psikolojini düşünecek boyuta kadar gelmiş kullanıcılar var. Bu kültürle büyüyen kesimler Metaverse teknolojisine sıcak bakıyor, fakat bilim insanları bunu teknoloji bağımlılığına neden olduğunu, ruhsal ve sosyallik açısından tehlike arz ettiğini iddia ediyorlar. Araştırmacılar, herkesin görünmek istediği kişiliği sanal bir dünyada yaratma isteği ile kendi kimliğine yabancılaşma ve farklı bir dünyada yaşadığını zannetme gibi vakaların büyük ruhsal sorunlara yol açabileceğini belirtiyorlar.
Teknik Yetersizlik
Milyarlarca kişiyi aynı anda barındırcak güçlü bir Metaverse dünyasın yer alacağı altyapı şimdilik mevcut değil. Oyunlarda bile ancak 20.000 oyuncuya kadar teknik kullanım imkanı veren Improbable gibi bazı firmalar mevcut, bunun gelişeceğini düşünürsek milyarlarca insana ulaşması çok uzun zaman alacaktır. Ayrıca donanım yeterliliği sağlansa bile söylenildiği gibi herkes, Metaverse dünyasında etkileşim içerisinde olamayacak çünkü tek bir sanal dünya olmayacak, bunun aksine her firmanın kendi Metaverse dünyasında yer alınabilecektir. Bunlara rağmen Metaverse projesinin balon mu yoksa hayatın bir parçası mı olacağına net bir yorum yapmak mümkün değil, zaman ne gösterecek hep beraber göreceğiz…
Şahsi görüşüm Metaverse oyundan öteye gidemeyecek olmasıdır yani bir oyun ya da bir eğlence aracıdır. Yatırım aracı olarak görenler üzülür bencede
Kapitalizm’in Bankacılık ve Sigortacılıktan sonraki silahı teknoloji