Piyano çalmayı öğrenmenin sayısal zekayı geliştirip geliştirmediği konusunda kesin bir sonuca varmak zordur fakat bu konuda yapılmış bazı araştırmalarda mevcuttur. Bu araştırmalar müzik eğitiminin genel olarak bilişsel yetenekleri geliştirebileceğine dair kanıtlar içerdiğinden, piyano çalmayı ömğrenmenin zekayı geliştirdiğine dair çıkarımlar yapılmaktadır.
Hangi enstrümanın zekayı ya da sayısal zekayı geliştirmede daha etkili olduğunu belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Piyano çalma ile ilgili araştırmalar, özellikle geniş müzikal aralıklar ve parçaları yönetme yeteneği nedeniyle diğer enstrümanlara göre daha fazla bilişsel uyarıcı sağlayabileceğini öne sürse de, diğer enstrümanların da benzer etkilere sahip olabileceği düşünülmektedir. Sonuç olarak, hangi enstrümanın daha etkili olduğunu belirlemek için daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir. Bu konuda, piyanonun zekayı geliştirdiğine ilişkin yapılan açıklamalara gelen eleştirilerde dikkate değer boyuttadır.
Piyano sayısal zekayı geliştiriyorsa, eğitmenler neden sözelci?
Piyanonun, zekayı geliştirdiğine ilişkin yapılan açıklamalara gelen eleştiriler arasında, müzik bölümlerine girmek için dünyanın birçok yerinde sözel derslerden başarılı olma koşulu aranmasıdır. Diğer taraftan bakarsak, piyano zekayı geliştiriyorsa neden piyano çalarak büyüyen kişiler ya da piyano eğitmenleri genellikle sözel bölümlerden geliyor. Bu soruların cevabı bir araştırma konusu olabilir.
Ayrıca aksi yönden önemli bir bilgi eklemeden geçmemek gerekir ki, matematiksel zekanın geliştirilmesi sadece matematik problemlerini çözmekle sınırlı değildir. Mantıklı düşünme, analitik yetenekler, problem çözme becerileri gibi alanlarda da faydalı olabilir. Dolayısıyla, piyano çalmak gibi faaliyetlerin, genel bilişsel yetenekleri geliştirerek gerçek hayatta çeşitli alanlarda kullanılabilecek becerileri destekleyebileceği düşünülebilir.
Piyano eğitimi ile Zeka İlişkisi bir PR Çalışması Mı?
Piyano eğitimi ile zeka arasındaki ilişkiyi tanımlamak genellikle müzik eğitimi ve bilişsel gelişim arasındaki bağlantıları araştırmak amacıyla yapılan bilimsel çalışmaların sonuçlarına dayanmaktadır. Ancak, bazı durumlarda bu ilişkiyi abartmak veya yanlış şekilde sunmak için PR (halkla ilişkiler) çalışmaları yapılabilmektedir.
Kaynakçalar:
- Forgeard, M., Winner, E., Norton, A., & Schlaug, G. (2008). Müzik eğitimi, matematik, mantık ve bellek becerileri üzerinde etkilidir. Psychological Science, 19(9), 1-7.
- Rauscher, F. H., Shaw, G. L., Levine, L. J., Wright, E. L., Dennis, W. R., & Newcomb, R. L. (1997). Müzik ve genel zeka: Üçüncü sınıf öğrencilerinin IQ testlerindeki sonuçları. Journal of Research in Music Education, 45(2), 198-212.
- Bugos, J. A., Perlstein, W. M., McCrae, C. S., Brophy, T. S., & Bedenbaugh, P. H. (2007). Bireysel piyano eğitiminin yaşlı yetişkinlerin bilişsel fonksiyonları üzerindeki etkileri. Gerontology, 53(6), 382-395.